Werbung Windantriebssysteme werden auf sieben von MOL Drybulk betriebenen Schiffen installiert Offshore Produkte Windenergie 27. Mai 202427. Mai 2024 Hinweis: Die Bildrechte zu den Beitragsfotos finden Sie am Ende des Artikels Kontinuierliches Streben nach „25 mit Wind Challenger ausgestatteten Schiffen“ bis 2030 (WK-intern) – TOKYO-Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL; Präsident und CEO: Takeshi Hashimoto) und seine Konzerngesellschaft MOL Drybulk Ltd. (Präsident: Koichi Hirata; Hauptsitz: Minato-ku, Tokio) gaben heute ihre Absicht bekannt, Windantriebssysteme einschließlich Wind Challenger zu installieren ( Anmerkung 1) für insgesamt sieben neue Massengutfrachter und Mehrzweckschiffe, die von MOL Drybulk betrieben werden. MOL hat die Leistung des Wind Challenger auf dem Schiff Shofu Maru kontinuierlich auf tatsächlichen Reisen gemessen und bestätigt, dass das Wind Challenger-Segel den täglichen Treibstoffverbrauch um bis zu 17 %* reduzierte. *Der Kraftstoffeinsparungs- und Treibhausgasreduzierungseffekt der Wind Challenger hängt von verschiedenen Bedingungen ab, wie zum Beispiel dem Schiffstyp und der Schifffahrtsroute (Anmerkung 2). Die MOL Group wird über insgesamt 9 mit Wind Challenger ausgestattete Schiffe verfügen, wodurch sich die Gesamtzahl der mit Windantriebssystemen ausgestatteten Schiffe auf 11 erhöht (Anmerkung 3). Unter den 7 Schiffen, die mit Windantriebssystemen ausgestattet werden, werden 6 neue Massengutfrachter mit jeweils 1 Wind Challenger ausgestattet. Bauverträge wurden bereits mit Oshima Shipbuilding Co., Ltd. (Präsident: Eichi Hiraga; Hauptsitz: Saikai-shi) unterzeichnet , Präfektur Nagasaki) für drei der sechs Schiffe, und die Vorbereitungen für Bauverträge für die verbleibenden drei Schiffe sind im Gange. Darüber hinaus hat MOL Drybulk beschlossen, zwei Ventfoils (Anmerkung 4), eine faltbare und autonome Einheit für den windunterstützten Schiffsantrieb, hergestellt von EconoWind B.V. (mit Hauptsitz in den Niederlanden), auf einem seiner neuen Mehrzweckschiffe zu installieren (Anmerkung 5). Die Auslieferung und der Betrieb im Rahmen einer Zeitcharter sind für 2025 geplant. MOL hat die „MOL Group Environmental Vision 2.2“ ins Leben gerufen und sich das Ziel gesetzt, bis 2050 Netto-Treibhausgasemissionen (THG) von Null zu erreichen. Eine der Schlüsselstrategien zur Erreichung dieses Ziels umfasst die „Einführung sauberer Energie und weitere Energieeinsparungen“. Die Gruppe plant, bis 2030 25 Schiffe mit der Wind Challenger und bis 2035 80 Schiffe vom Stapel zu lassen. Die MOL Group wird nicht nur zur Reduzierung der Treibhausgasemissionen ihrer eigenen Gruppe beitragen, sondern auch zur Reduzierung und Dekarbonisierung der Gesellschaft als Ganzes durch die sichere Verwaltung und den effizienten Betrieb ihrer umweltfreundlichen Flotte, die Windantriebstechnologie wie die kombiniert Wind-Herausforderer. (Anmerkung 1) Der Wind Challenger ist ein von MOL und Oshima Shipbuilding entwickeltes Gerät, das mithilfe teleskopierbarer Hartsegel Windenergie in Antriebskraft umwandelt. Einzelheiten finden Sie unter Wind Challenger | MOL-Serviceseite (mol-service.com/en/). (Anmerkung 2) Bei diesen sechs Schiffen, auf denen der Wind Challenger installiert wird, wird erwartet, dass jedes Schiff durch den Einbau eines Segels den Kraftstoffverbrauch und die Treibhausgasemissionen um durchschnittlich etwa 7–16 % pro Jahr senkt. Wir erwägen auch die Installation des Rotorsail*, eines Windantriebssystems von Anemoi Marine Technologies (mit Hauptsitz im Vereinigten Königreich), auf einigen dieser Schiffe. Durch den kombinierten Einsatz beider Technologien wird erwartet, dass die Kraftstoff- und Treibhausgasemissionen um durchschnittlich etwa 15–28 % pro Jahr sinken. *Das Rotorsegel wird durch den Wind angetrieben, der in den rotierenden zylinderförmigen Rotor bläst, wodurch ein Druckunterschied um den Rotor herum entsteht. Da dieser Schub im rechten Winkel zur Windrichtung erzeugt wird, können Winde, die nicht aus der Richtung des Schiffes kommen, jederzeit zum Antrieb des Schiffes genutzt werden, indem die Drehrichtung des Rotors geändert wird. Wind Propulsion Systems will be Installed on 7 Vessels Operated by MOL Drybulk Steadily Pursuing to ’25 Wind Challenger-equipped Vessels‘ by 2030 TOKYO-Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL; President & CEO: Takeshi Hashimoto) and its group company MOL Drybulk Ltd. (President: Koichi Hirata; Head Office: Minato-ku, Tokyo) today announced their intent to install wind propulsion systems including Wind Challenger (Note 1) on a total of seven newbuilding bulk carriers and multi-purpose vessels, which will be operated by MOL Drybulk. MOL has measured the performance of the Wind Challenger on a vessel Shofu Maru continuously on actual voyages and confirmed that the Wind Challenger sail reduced daily fuel consumption by up to 17%*. *The fuel saving and GHG reduction effect of the Wind Challenger depends on various conditions such as the type of vessel and the shipping route (Note 2). MOL Group will have a total of 9 Wind Challenger-equipped vessels, bringing the total number of vessels equipped with wind propulsion systems to 11 (Note 3). Among the 7 vessels to be equipped with wind propulsion systems, 6 new bulk carriers will each be equipped with 1 Wind Challenger Construction contracts have already been signed with Oshima Shipbuilding Co., Ltd. (President: Eichi Hiraga; Head Office: Saikai-shi, Nagasaki Prefecture) for 3 of the 6 vessels, and preparations are under way for construction contracts for the remaining three vessels. In addition, MOL Drybulk has decided to install 2 Ventfoils (Note 4), a foldable and autonomous unit for wind-assisted ship propulsion, manufactured by EconoWind B.V. (headquartered in the Netherlands), on one of its new multipurpose vessels (Note 5) slated for delivery 2025 and operation under a time charter. MOL has established the „MOL Group Environmental Vision 2.2“ and has set the target of achieving net zero greenhouse gas (GHG) emissions by 2050. One of the key strategies to achieve this target includes the „introduction of clean energy, further energy-saving technologies,“ and the group plans to launch 25 vessels equipped with the Wind Challenger by 2030 and 80 vessels by 2035. MOL Group will contribute not only to the reduction of GHG emissions from its own group, but also to the reduction and decarbonization of society as a whole through the safe management and efficient operation of its environmentally friendly fleet that combines wind propulsion technology, such as the Wind Challenger. (Note 1) The Wind Challenger is a device developed by MOL and Oshima Shipbuilding, which converts wind energy to propulsive force using telescoping hard sails. For details, please refer to Wind Challenger | MOL Service Site (mol-service.com/en/). (Note 2) For these six vessels to be installed the Wind Challenger, each vessel is expected to reduce fuel consumption and GHG emissions by an average of about 7-16% per year by installing 1 sail. We are also considering installing the Rotorsail*, a wind propulsion system manufactured by Anemoi Marine Technologies (headquartered in the UK) on some of these vessels. The combined use of both technologies is expected to reduce fuel and GHG emissions by an average of about 15-28% per year. *The Rotor Sail is propelled by the wind blowing into the rotating cylinder-shaped rotor, which creates a pressure differential around the rotor. Since this thrust is generated at right angles to the wind direction, winds from other than the direction of the vessel can always be utilized to propel the vessel by changing the direction of the rotor’s rotation. <Breakdown of 7 vessels to be equipped with wind propulsion systems> Ship type No. of vessels Wind-assisted propulsion system to be installed GHG reduction rate (annual average) Status Scheduled delivery Bulk carrier 3 1 Wind Challenger per vessel (+ installation of multiple rotor sails is under consideration) About 7%-16%/vessel depending on route, conditions, etc. (about 15%-28% when 3 rotor sails are used together) April 5, 2024 Construction contract has been signed 2nd half of 2026 – 1st half of 2027 Bulk carrier 3 1 Wind Challenger per vessel About 7%-16%/vessel depending on routes, conditions, etc. Construction contract negotiations underway 2027 – 2028 Multi-purpose vessel 1 2 Ventfoils per vessel About 2% per vessel October 2024 Charter contract to be signed January 2025 (Note 3) Wind propulsion system to be installed Ship type / No. of vessels Related press release Wind Challenger 100,422 DWT Coal carrier / 1 (Delivered in Oct. 2022) October 7, 2022: Delivery of Shofu Maru, World’s First Cargo Vessel equipped with ‚Wind Challenger‘ Hard Sail May 15, 2024: Shofu Maru, World’s 1st Wind Challenger-equipped Coal Carrier, Achieves Fuel Savings of 17% 64,000 DWT Ultramax bulk carrier / 1 (Scheduled to be delivered in June 2024) August 10, 2022: MOL Signs Deal to Build 2nd Bulk Carrier Equipped with ‘Wind Challenger’ Hard Sail System 89,999 DWT Coal carrier / 1 (Scheduled to be retrofitted in 2025) May 24, 2024: Wind Challenger to Be Installed on Coal Carrier for J-Power -World’s 1st Retrofit on an In-service Vessel- 42,000 DWT Handysize bulk carriers / 3 58,000 DWT Handymax bulk carriers / 3 This announcement Rotor Sail 200,000 DWT Iron ore carrier / 1 (retrofitting to be completed in 2024) March 8, 2023: MOL and VALE agree to install Two Norse Power Rotor SailsTM to an in-service Capesize Bulk Carrier Ventfoil 17,500 DWT Multi-purpose vessel / 1 This announcement (Note 4) Multi-purpose vessels transport steel products, construction equipment, heavy machinery, plants, rolling stock, bulk cargoes, etc. (Note 5) Ventfoil is a system that uses the thrust generated by the wind to propel the vessel by means of sails in the shape of an airplane wing on the deck of the vessel. Winds from other than the direction of the vessel can be utilized by adjusting the direction of the sails, and the internal air intake system can draw in air from the surface of the wing to amplify thrust and as a result increase propulsive force. Second Wind Challenger under construction at Oshima Shipbuilding CG rendering of Ventfoil MOL Group 5 Sustainability Issues MOL Group identifies „Sustainability Issues“ (Materiality) as our key issues for sustainable growth with society through realization of the Group Vision. We anticipate this initiative to contribute especially to the realization of „Environment -Conservation for Marine and global environment-“ and „Innovation -Innovation for development in marine technology-„. PR: Mitsui O.S.K.Lines PB: The Shofu Maru, the first vessel equipped with the Wind Challenger, a hard sail system (delivered in October 2022) / Die Shofu Maru, das erste Schiff, das mit dem Wind Challenger, einem Hartsegelsystem, ausgestattet ist (ausgeliefert im Oktober 2022) / ©: Mitsui O.S.K.Lines Weitere Beiträge:Regierungen müssen den Ausbau von Windparks beschleunigen, um die Klimaziele zu erreichenInternationale Partnerschaft für die Inspektion von Windenergieanlagen mit österreichischem Wind- un...Dänemark ist offizielles Partnerland der HUSUM WIND 2025