Werbung Jahreshauptversammlung von Vestas Wind Systems A/S am 9. April 2024 Finanzierungen Offshore Produkte Techniken-Windkraft Windenergie Windparks Wirtschaft 9. April 20249. April 2024 Hinweis: Die Bildrechte zu den Beitragsfotos finden Sie am Ende des Artikels Firmenmitteilung Nr. 05/2024 (WK-intern) – Heute fand die Jahreshauptversammlung von Vestas Wind Systems A/S statt. Tagesordnung und Beschlüsse 1. Bericht des Vorstands über die Aktivitäten des Unternehmens im vergangenen Jahr Die Generalversammlung nahm den Bericht des Verwaltungsrates zur Kenntnis. 2. Vorlage und Annahme des Geschäftsberichts Der Geschäftsbericht 2023 wurde angenommen. 3. Beschlussfassung über die Verwendung des Jahresergebnisses gemäß dem verabschiedeten Geschäftsbericht Der Vorschlag des Verwaltungsrats zur Verwendung des Jahresergebnisses, einschließlich der Nichtausschüttung einer Dividende für das Geschäftsjahr 2023, wurde angenommen. 4. Vorstellung und Konsultativabstimmung über den Vergütungsbericht Die Generalversammlung genehmigte den zur Konsultativabstimmung vorgelegten Vergütungsbericht 2023. 5. Genehmigung der Vergütung des Verwaltungsrates Der Verwaltungsrat schlug eine Erhöhung der Grundvergütung, der Ausschussgebühr und der Ausschussvorsitzendengebühr um jeweils 4 Prozent vor. Vgl. Gemäß Tagesordnungspunkt 8.1 erhalten Vorstandsmitglieder mit Wohnsitz außerhalb Europas zusätzlich zur Grundvergütung eine feste Reisekostenvergütung. 6. Wahl der Mitglieder des Verwaltungsrates Anders Runevad, Eva Merete Søfelde Berneke, Helle Thorning-Schmidt, Karl-Henrik Sundström und Lena Marie Olving wurden als Mitglieder des Verwaltungsrats wiedergewählt. Bruce Harvey Grant und Kentaro Hosomi stellten sich nicht zur Wiederwahl und wurden durch William (Bill) Fehrman und Henriette Hallberg Thygesen ersetzt. 7. Bestellung des Abschlussprüfers Der vorgeschlagene Wirtschaftsprüfer Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab wurde zum neuen Wirtschaftsprüfer des Unternehmens in Bezug auf die gesetzliche Finanz- und Nachhaltigkeitsberichterstattung ernannt. 8. Vorschläge des Vorstandes 8.1 Aktualisierung der Vergütungspolitik des Unternehmens Die überarbeitete Vergütungsrichtlinie wurde verabschiedet und ermöglicht es dem Unternehmen, Vorstandsmitgliedern mit Wohnsitz außerhalb Europas eine zusätzliche feste Reisevergütung zu zahlen. 8.2 Erneuerung der Ermächtigung zum Erwerb eigener Aktien Der Ermächtigung des Vorstands zum Erwerb eigener Aktien im Zeitraum bis zum 31. Dezember 2025 bis zu insgesamt 10 Prozent des Aktienkapitals der Gesellschaft zum Zeitpunkt der Ermächtigung wurde zugestimmt. 9. Bevollmächtigung des Vorsitzenden der Hauptversammlung Der Vorsitzende (mit Vertretungsrecht) war befugt, die angenommenen Beschlüsse bei der dänischen Wirtschaftsbehörde einzureichen und zu registrieren und die von der dänischen Wirtschaftsbehörde geforderten Änderungen vorzunehmen. Im Anschluss an die Generalversammlung hielt der Vorstand seine konstituierende Vorstandssitzung ab. Bei der Sitzung wurden Anders Runevad und Karl-Henrik Sundström als Vorsitzender bzw. stellvertretender Vorstandsvorsitzender wiedergewählt. Aktienbasiertes Anreizprogramm 2024 Der Vorstand von Vestas Wind Systems A/S hat beschlossen, das aktienbasierte Anreizprogramm für alle Teilnehmer, einschließlich aller Mitglieder der Geschäftsleitung, fortzusetzen und ein neues Programm für 2024 zu starten. Das Programm 2024 wird auf den Bedingungen und basieren Bedingungen für das eingeschränkte Performance-Share-Programm für das Jahr 2023 und im Einklang mit der Vergütungsrichtlinie von Vestas, die von der Hauptversammlung am 8. April 2021 genehmigt wurde. Wie bisher basiert das Programm auf gesperrten Performance Shares und die Leistung wird über einen Zeitraum von drei Jahren anhand finanzieller Leistungsindikatoren sowie vom Vorstand definierter kommerzieller Ziele gemessen. Vestas Wind Systems A/S’ Annual General Meeting on 9 April 2024 The Annual General Meeting of Vestas Wind Systems A/S was held today. Agenda and resolutions 1. The Board of Directors’ report on the Company’s activities during the past year The Annual General Meeting took note of the Board of Directors’ report. 2. Presentation and adoption of the Annual Report The Annual Report 2023 was adopted. 3. Resolution for the allocation of the result of the year according to the adopted Annual Report The Board of Directors’ proposal for allocation of the result of the year, including that no dividend will be paid out for the financial year 2023, was approved. 4. Presentation and advisory vote on the Remuneration Report The Annual General Meeting approved the Remuneration Report 2023 presented for an advisory vote. 5. Approval of the Board of Directors’ remuneration The Board of Directors proposed an increase of 4 percent on both the basic remuneration fee, the committee fee and the committee chair fee. Cf. agenda item 8.1, board members residing outside of Europe will receive a fixed travel compensation fee in addition to the basic remuneration. 6. Election of members to the Board of Directors Anders Runevad, Eva Merete Søfelde Berneke, Helle Thorning-Schmidt, Karl-Henrik Sundström, and Lena Marie Olving were re-elected as members of the Board of Directors. Bruce Harvey Grant and Kentaro Hosomi did not stand for re-election and were replaced by William (Bill) Fehrman and Henriette Hallberg Thygesen. 7. Appointment of auditor The proposed auditor Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab was appointed as new auditor of the company in respect of statutory financial and sustainability reporting. 8. Proposals from the Board of Directors 8.1 Update of the Company’s Remuneration Policy The revised Remuneration Policy was adopted, allowing the Company to pay an additional fixed travel compensation fee to board members residing outside of Europe. 8.2 Renewal of the authorisation to acquire treasury shares The Board of Directors’ authorisation to acquire treasury shares in the period until 31 December 2025 up to an aggregate of 10 percent of the Company’s share capital at the time of the authorisation, was approved. 9. Authorisation of the chair of the general meeting The chair (with a right of substitution) was authorised to file and register the adopted resolutions with the Danish Business Authority and make such amendments as requested by the Danish Business Authority. After the Annual General Meeting, the Board of Directors held its constituting board meeting. At the meeting, Anders Runevad and Karl-Henrik Sundström were re-elected as Chair and Deputy Chair of the Board, respectively. PR: Vestas Wind Systems A/S, Denmark Share-based incentive programme 2024 The Board of Directors of Vestas Wind Systems A/S has decided to continue the share-based incentive programme for all participants, including all members of Executive Management, and launch a new programme for 2024. The 2024 programme will be based on the terms and conditions governing the restricted performance share programme for the year 2023 and in alignment with Vestas’ Remuneration Policy approved by the Annual General Meeting on 8 April 2021. As previously, the programme is based on restricted performance shares and the performance will be measured over a period of three years, based on financial key performance indicators, as well as commercial targets defined by the Board of Directors. Details about the long-term incentive programme: Participants All members of Executive Management as well as other specified senior management level positions.The programme for 2024 includes approx. 295 participants. Number of shares The total number of shares available for allocation under the share-based incentive programme amounts to a maximum of 1.9m shares based on full performance achievement. The number of shares to be allocated is based on a defined target level for each position. No payments for any vesting are made by the participants. If all KPIs are reached on target level, a total of approximately 1.3m shares will be vesting from the programme with a total value based on the current share price amounting to EUR 32m (value at close of Nasdaq Copenhagen on 8 April 2024). The actual number of restricted performance shares available for distribution may range between 0 and 150 percent of the target level and is determined by Vestas’ performance in the financial years 2024, 2025, and 2026. The maximum grant of shares under the programme in total is approximately 1.9m shares. The number of shares allotted to the registered members of the Executive Management (the CEO and CFO), will follow the guidelines as described in Vestas’ Remuneration Policy. For 2024, the CEO will be allotted a target allocation of 120,000 shares and the CFO will be allotted a target allocation of 40,000 shares for target achievement. The 2024 target number of shares corresponds to approx. 166 percent of the annual base salary for the CEO and 144 percent of the annual base salary for the CFO. The value of the actual number of shares vesting for the CEO and CFO will be capped at a maximum of 300 percent of the annual base salary at time of vesting. Time of vesting The restricted performance shares will be vesting in 2027. Key Performance Indicators The KPIs are based on financial targets, including Earnings per share (60 percent weight), Return on Capital Employed (30 percent weight), Vestas’ market share (10 percent weight), as well as commercial targets for a few relevant participants. All KPIs and targets are defined by the Board of Directors. The KPIs are expected to remain the same throughout all three performance years. However, the Board of Directors will annually evaluate the selected KPIs and may redefine or adjust these for any individual performance year. Each KPI pays out individually. If the KPI is not reached at the minimum threshold, the KPI will not result in any pay-out for the given financial year. Additional allotments With the purpose of attraction and retention, additional shares, corresponding to a smaller portion (as determined by the Board of Directors) of the total number of shares available under the programme, can be allotted in extraordinary cases, serving as an alternative to cash at sign-on or as retention. The additional allotments are not adjusted for performance and can be allotted to selected participants on top of their standard allotment. These restricted shares will follow the vesting period and all other terms and conditions for the performance share incentives. The selected individuals and the number of shares will be approved by Executive Management and reported to the Nomination & Compensation Committee. For members of Executive Management to be allotted such additional non-performance-based shares, approval from the Nomination & Compensation Committee will be required, and any allotment to the CEO and CFO will be reported as part of the remuneration report presented at the Annual General Meeting. Conditions The restricted performance shares are governed by the specific terms and conditions of the programme and subject to mandatory law. Further, the programme is subject to certain good and bad leaver provisions. Adjustments to the programme The number of shares available for vesting may be adjusted in the event of changes in Vestas’ capital structure. In addition, calculation of the key performance indicators may be adjusted for certain non-operational events. Further, in the event of a change of control, merger, winding-up or demerger of Vestas, an accelerated vesting may extraordinarily take place. In the event of certain transfers of activities or changes in ownership interests within the Vestas Group, adjustment, replacement of the programme and/or settlement in cash of the programme entirely or partly may also take place. PR: Vestas Wind Systems A/S, Denmark Weitere Beiträge:Vestas erhält vier neue Aufträg über mehr als 300 MW aus den USA und HondurasVorausschau auf die WindEnergy Hamburg 2024Availon, führendes Serviceunternehmen für Windenergieanlagen bezieht neue Firmenzentrale in Rheine