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Größte Windantriebsanlage aller Zeiten: Vale installiert Anemoi-Rotorsegel auf dem größten Erztransporter der Welt

PB: Vale is to install five Rotor Sails from Anemoi onboard the VLOC Sohar Max to bring significant fuel and emission savings. The Rotor Sails will be installed with Anemoi's bespoke folding deployment system to mitigate impact on air draught and cargo handling operations. Credit: Anemoi Marine Technologies
Hinweis: Die Bildrechte zu den Beitragsfotos finden Sie am Ende des Artikels

Der brasilianische Bergbauriese Vale S.A. hat angekündigt, dass er fünf Rotorsegel von Anemoi Marine Technologies Ltd („Anemoi“), einem der weltweit führenden Anbieter von windunterstützter Antriebstechnologie für Handelsschiffe, an Bord einer 400.000 Tonnen schweren Valemax installieren wird größter Erztransporter. Das Schiff gehört dem omanischen Reeder Asyad.

(WK-intern) – Die Vereinbarung zwischen Vale und Anemoi sieht die Installation von fünf zylindrischen Segeln mit einer Höhe von 35 m und einem Durchmesser von 5 m auf dem Sohar Max VLOC vor.

Die Rotorsegel werden auf dem maßgeschneiderten Faltsystem von Anemoi installiert, wobei die Segel aus der Vertikalen gefaltet werden können, um Auswirkungen auf den Luftzug und den Frachtumschlag zu mildern.

Die Installationsarbeiten werden voraussichtlich im zweiten Quartal 2024 abgeschlossen sein.

Rotorsegel, auch „Flettner-Rotoren“ genannt, sind vertikale Zylinder, die die erneuerbare Kraft des Windes nutzen, um für zusätzlichen Vorwärtsschub zu sorgen, die Energieeffizienz des Schiffes zu verbessern und gleichzeitig den CO2-Ausstoß erheblich zu senken.

Die Flotte der Valemax-Schiffe von Vale verkehrt typischerweise auf Tiefseerouten zwischen Brasilien, China und dem Nahen Osten, die sich besonders gut für den Windantrieb und die Analyse der Einsparungen eignen. Infolgedessen wird erwartet, dass die Installation von Anemoi-Rotorsegeln erhebliche Kraftstoff- und Emissionseinsparungen mit einer erwarteten Treibstoffreduzierung von 6 % und einer Reduzierung der CO2-Äquivalentemissionen um bis zu 3.000 Tonnen pro Schiff und Jahr mit sich bringt.

Rodrigo Bermelho, Shipping Technical Manager bei Vale, sagte über die Installation: „Windenergie wird eine zentrale Rolle in unserer Strategie zur Dekarbonisierung des Seetransports von Eisenerz spielen.“

Nick Contopoulos, COO von Anemoi, sagte: „Wir freuen uns, diese Partnerschaft mit Vale, Asyad und anderen wichtigen Projektbeteiligten bekannt zu geben. Anemoi entwickelt seit mehreren Jahren maßgeschneiderte Lösungen für die Schiffe von Vale. Dieses jüngste Projekt stellt einen wichtigen Schritt auf dem Weg zur Dekarbonisierung von Vale dar. Der Einsatz von windunterstützten Antrieben ist eine Vorreiterrolle bei der Verbesserung der Energieeffizienz ihrer Schiffe und der Reduzierung ihrer Nettoemissionen. ”

Anemoi hat in Zusammenarbeit mit CSSC Chengxi (China State Shipbuilding Corporation), Lianyungang Zhongfu Lianzhong Composite Material Group Co. Ltd, CRRC Corporation Ltd und SaierNico Electric & Automation eine erstklassige Lieferkette aufgebaut, die in China ihresgleichen sucht GmbH.

Anemoi wurde von Vale außerdem damit beauftragt, eine ganze Reihe technischer Dienstleistungen sowohl vor als auch nach der Lieferung zu übernehmen, einschließlich des Schiffsintegrationsdesigns mit SDARI (Shanghai Ship Design and Research Institute) und der Unterstützung bei Plan A

Genehmigung, Projektmanagement und Vor-Ort-Überwachung, Schulung an Bord und Kundendienst, um nur einige zu nennen.

Die Klassifizierung des Projekts erfolgt durch Lloyd Register, das auch Dienstleistungen im Zusammenhang mit der Genehmigung von Ausrüstungskonstruktionen und Plangenehmigungen für die Schiffsintegration erbringt.

Dieses neueste Projekt von Anemoi folgt auf die erfolgreiche Nachrüstung von drei Rotorsegeln mit Schieneneinsatzsystemen an Bord eines 82.000 dwt-Massengutfrachters vom Typ Kamsarmax im Juni 2023. Erste bisher vom Schiff gesammelte Daten deuten darauf hin, dass durchschnittliche jährliche Einsparungen von mehr als 10 % erzielt werden können.

Rotorsegel erweisen sich als beliebte Wahl für Schiffseigner, die nach Netto-Null-Technologien suchen, um die Energieeffizienz ihrer Schiffe zu verbessern und ihnen dabei zu helfen, wichtige internationale Emissionsreduktionsziele zu erreichen, darunter EEDI/EEXI und den Carbon Intensity Indicator (CII).


Vale to install Anemoi Rotor Sails on world’s largest ore carrier, making it the largest wind propulsion installation ever

Brazilian mining giant Vale S.A. has announced that it is to install five Rotor Sails from Anemoi Marine Technologies Ltd (“Anemoi”), one of the world’s leading suppliers of wind-assisted propulsion technology for commercial vessels, onboard a 400,000 dwt Valemax, the world’s largest ore carrier. The vessel is owned by Omani shipowner, Asyad.

The agreement between Vale and Anemoi will see five 35 m tall, 5 m in diameter, cylindrical sails installed on the Sohar Max VLOC. The Rotor Sails will be installed on Anemoi’s bespoke folding deployment system, whereby the sails can be folded from vertical to mitigate impact on air draught and cargo handling operations. The installation work is expected to be completed in the second quarter of 2024.

Rotor Sails, also known as ‘Flettner Rotors’, are vertical cylinders that harness the renewable power of the wind to provide additional forward thrust and improve the energy efficiency of the vessel, along with significant cuts to carbon emissions.

Vale’s fleet of Valemax vessels typically trade on deep-sea routes between Brazil, China and the Middle East, which are particularly well-suited for wind propulsion and analysing the savings. As a result, the installation of Anemoi Rotor Sails is expected to bring significant fuel and emission savings with an expected 6% fuel reduction and cutting CO2 equivalent emissions by up to 3,000 tons per ship per year.

Of the installation, Vale’s Shipping Technical Manager, Rodrigo Bermelho, said, “Wind energy will play a central role in our strategy to decarbonise the maritime transportation of iron ore.”

Nick Contopoulos, COO of Anemoi, said, “We are delighted to be announcing this partnership with Vale, Asyad and other key project stakeholders. Anemoi has been developing tailored solutions for Vale’s vessels for a number of years and this latest project signifies an important step in Vale’s decarbonisation journey, using wind assisted propulsion as they lead the way to improve the energy efficiency of their vessels and reduce their net emissions.”

Anemoi has established a world class supply chain that is unrivalled in China for manufacturing and delivering its Rotor Sails, partnering with CSSC Chengxi (China State Shipbuilding Corporation), Lianyungang Zhongfu Lianzhong Composite Material Group Co. Ltd, CRRC Corporation Ltd and SaierNico Electric & Automation Ltd.

Anemoi has also been appointed by Vale to undertake a full array of technical services both pre and post delivery, including the vessel integration design with SDARI (Shanghai Ship Design and Research Institute), support with plan A

approval, project management and onsite supervision, onboard training and after sales services to name a few.

Classification for the project will be awarded by Lloyd Register, who are also providing services related to the Equipment Design Approval and Plan Approvals for vessel integration.

This latest project from Anemoi follows the successful retrofit of three Rotor Sails with Rail Deployment Systems onboard an 82,000 dwt Kamsarmax bulk carrier in June 2023. Initial data harvested from the vessel to date suggest more than 10% average annual savings can be achieved.

Rotor Sails are proving a popular choice for ship owners looking for net-zero technologies to improve the energy efficiency of their vessels and help their ships meet critical international emission reduction targets, including EEDI/ EEXI and the Carbon Intensity Indicator (CII).

About Anemoi

Anemoi Marine Technologies is a leading provider of Rotor Sails to the shipping industry. Rotor Sails, also known as Flettner Rotors, are an energy saving technology. These modern mechanical sails are comprised of tall cylinders which, when driven to spin, harness the renewable power of the wind to provide auxiliary propulsion to vessels which significantly reduces fuel consumption and lowers harmful emissions entering our atmosphere.

Following extensive research and development, Anemoi has commercialised the product for widespread adoption by the global merchant fleet. With a background in the bulk carrier sector, Anemoi’s patented design addresses operational considerations, proving it can work for the majority of sectors.

Rotor Sails play a key part in addressing industry environmental targets and creating a sustainable future of shipping.

www.anemoimarine.com

PR: Anemoi Marine Technologies

PB: Vale is to install five Rotor Sails from Anemoi onboard the VLOC Sohar Max to bring significant fuel and emission savings. The Rotor Sails will be installed with Anemoi’s bespoke folding deployment system to mitigate impact on air draught and cargo handling operations. Credit: Anemoi Marine Technologies

 








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