Werbung Erstes Greenpeace-Schiff erhält 2027 Wasserstoff-Antriebssystem Ökologie Solarenergie Technik Techniken-Windkraft Wasserstofftechnik Windenergie 30. August 2024 Hinweis: Die Bildrechte zu den Beitragsfotos finden Sie am Ende des Artikels Hexagon Purus Maritime liefert Wasserstoff-Kraftstoffsystem an Freire Shipyard für neues Greenpeace-Schiff (WK-intern) – Hexagon Purus Maritime, eine hundertprozentige Tochtergesellschaft von Hexagon Purus, hat von Freire Shipyard in Vigo, Spanien, einen Auftrag für ein komprimiertes Wasserstoff-Kraftstoffsystem erhalten. Das System wird auf Greenpeaces neuem 75-Meter-Schiff eingesetzt, das mit fortschrittlichen grünen Technologien ausgestattet ist, darunter Wasserstoff- und E-Methanol-Antriebssysteme. Der Auftragswert beträgt rund 2,5 Millionen Euro (ca. 29 Millionen NOK). „Wir freuen uns, Greenpeaces Mission zu unterstützen, innovative Lösungen zur Reduzierung der maritimen Emissionen vorzustellen“, sagte Robert Haugen, Geschäftsführer von Hexagon Purus Maritime. „Diese Partnerschaft unterstreicht unser Engagement, bahnbrechende emissionsfreie Technologien zu entwickeln und zu einer nachhaltigen Zukunft der maritimen Industrie beizutragen.“ Die Auslieferung des Wasserstoff-Brennstoffsystems ist für 2027 geplant. Das von Freire Shipyard gebaute und von Dykstra entworfene Greenpeace-Schiff wird Wind- und Sonnenenergie durch über 2000 Quadratmeter Segel, Batteriepacks und Solarmodule nutzen. Es wird außerdem über fortschrittliche Energiesysteme verfügen, die die Nutzung von grünem Wasserstoff und E-Methanol zur Deckung des verbleibenden Energiebedarfs ermöglichen. „Hexagon Purus ist bestrebt, bei der Entwicklung emissionsfreier Alternativen eine aktive Vorreiterrolle einzunehmen“, sagt Guillermo Freire, Geschäftsführer der Freire Shipyard. „Nach einem umfassenden Ausschreibungsverfahren waren wir davon überzeugt, dass Hexagon Purus Maritime die Fähigkeit und die höchsten technischen Kapazitäten besitzt, dieses spannende Projekt umzusetzen.“ Energiewende vorantreiben Im Jahr 2023 verabschiedete die Internationale Seeschifffahrtsorganisation (IMO) eine überarbeitete Strategie zur Reduzierung der Treibhausgasemissionen (THG) aus der internationalen Schifffahrt. Die überarbeitete Strategie umfasst das gemeinsame Ziel, (i) bis etwa 2050 Netto-Null-Treibhausgasemissionen zu erreichen und (ii) indikative Meilensteine, die eine Reduzierung der gesamten THG-Emissionen um bis zu 30 % bis 2030 und 80 % bis 2040 gegenüber den THG-Emissionswerten von 2008 vorsehen. Die Bereitstellung von grünem Wasserstoff für den Einsatz im maritimen Sektor ist von entscheidender Bedeutung für die Reduzierung der weltweiten Treibhausgasemissionen. Grüner Wasserstoff soll bis 2050 bis zu 25 % des weltweiten Energiebedarfs decken. Hexagon Purus Maritime supplies Freire Shipyard with hydrogen fuel system for new Greenpeace vessel Hexagon Purus Maritime, a wholly owned subsidiary of Hexagon Purus, has received a purchase order for a compressed hydrogen fuel system from Freire Shipyard in Vigo, Spain. The system will be used on Greenpeace’s new 75-meter vessel featuring advanced green technologies, including hydrogen and e-methanol power systems. The value of the order is approximately EUR 2.5 million (approx. NOK 29 million). „We are delighted to support Greenpeace’s mission to showcase innovative solutions for reducing maritime emissions,“ said Robert Haugen, Managing Director of Hexagon Purus Maritime. „This partnership underscores our commitment to pioneering zero-emission technologies and contributing to a sustainable future for the maritime industry.“ Delivery of the hydrogen fuel system is scheduled for 2027. The Greenpeace vessel, built by Freire Shipyard and designed by Dykstra will harness wind and solar power through over 2000 square meters of sails, battery packs, and solar panels. It will also feature advanced power systems enabling the use of green hydrogen and e-methanol to meet its remaining energy needs. „Hexagon Purus is committed to actively leading the way in developing zero-emission alternatives”, says Guillermo Freire, Managing Director, Freire Shipyard. “After a comprehensive tender process, we became confident that Hexagon Purus Maritime had the ability and highest technical capabilities to deliver on this exciting project”. Driving Energy Transformation In 2023, the International Maritime Organization (IMO) adopted a revised strategy to reduce greenhouse gas (GHG) emissions from international shipping. The revised strategy includes a common ambition to (i) reach net-zero GHG emission by or around 2050 and (ii) indicative milestones that call for reducing total GHG emissions of up to 30% by 2030 and 80% by 2040 measured from GHG emission levels in 2008. Making green hydrogen available for use in the maritime sector is crucial to reducing the world’s greenhouse gas emissions. Green hydrogen is expected to supply up to 25% of the world’s energy needs by 2050. About the market Hexagon Purus combines maritime experience with extensive hydrogen storage expertise to provide a holistic approach to zero emission maritime solutions. Hexagon Purus is at the forefront of developing innovative hydrogen storage solutions with lightweight composite cylinders that are ideal for maritime applications. Hexagon Purus’ hydrogen storage and distribution business is well-positioned to support the ambitious energy transition required in the maritime sector – and to take a global leading role for integrated products in the emerging maritime hydrogen market. Together with partners, Hexagon Purus can cover major parts of the maritime hydrogen value chain. About Freire Shipyard Construcciones Navales P. Freire (Freire shipyard) is a family-owned company established in 1895 by Mr. Paulino Freire in Vigo (Spain). Today, Freire builds and repairs highly complex offshore, oceanographic, hydrographic, research and fishing vessels as well as luxurious yachts, tall ships, patrol vessels and tugs for the most demanding owners around the world. About Hexagon Purus Hexagon Purus enables zero emission mobility for a cleaner energy future. The company is a world leading provider of hydrogen Type 4 high-pressure cylinders and systems, battery systems and vehicle integration solutions for fuel cell electric and battery electric vehicles. Hexagon Purus‘ products are used in a variety of applications including light, medium and heavy-duty vehicles, buses, ground storage, distribution, refueling, maritime, rail and aerospace. Hexagon Purus Maritime, a wholly owned subsidiary of Hexagon Purus, provides compressed hydrogen fuel storage systems for maritime applications, helping to decarbonize the maritime industry. Hexagon Purus combines maritime experience with extensive hydrogen storage expertise to provide a holistic approach to zero emission maritime solutions. Hexagon Purus is at the forefront of developing innovative hydrogen storage solutions with lightweight composite cylinders that are ideal for maritime applications. www.hexagonpurus.com PM: Hexagon Purus PB: HPUR_H2 system, die Auslieferung des Wasserstoff-Brennstoffsystems ist für 2027 geplant. / ©: Hexagon Purus Weitere Beiträge:Messe Düsseldorf veranstaltet im Zeichen der Erneuerbaren-SektorenkopplungKraftwerkprojektierer GP JOULE wächst mit ZukunftskonzeptVestas erhält 235 MW-Auftrag für das Windprojekt Sapphire Sky in Illinois, USA