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Der Hafen von Rotterdam stellt bis 2028 auf Landstrom um

PB: Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) and Tiemo Arkesteijn (RSP). Photo: Marc Nolte / ©: Port of Rotterdam
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Landstrom für Seeschiffe bei APMT MVII ab 2028: CO2-Reduktion von fast 7.000 Tonnen jährlich

(WK-intern) – APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) wird sein Terminal ab 2028 mit Landstrom ausstatten.

Dies ist ein wichtiger Schritt, um den Hafen von Rotterdam nachhaltig zu machen.

Zu diesem Zweck hat das Unternehmen eine Vereinbarung mit Rotterdam Shore Power unterzeichnet, die eine Partnerschaft zwischen der Hafenbehörde Rotterdam und Eneco umfasst. Dies bedeutet, dass Seeschiffe ab 2028 während ihres Aufenthalts im Hafen mit sauberer Energie versorgt werden.

Durch den Anschluss der Schiffe an das Stromnetz bei APMT MVII werden die CO2-Emissionen jedes Jahr um fast 7.000 Tonnen reduziert. Auch die Stickstoff- und Partikelemissionen werden reduziert. Die Schiffe werden am Terminal jährlich insgesamt etwa 13.000 MWh verbrauchen.

Der Unterzeichnung der Vereinbarung mit Rotterdam Shore Power gingen jahrelange Vorbereitungen und Partnerschaften voraus. Gemeinsam definieren Rotterdam Shore Power und APMT MVII die weitere Entwicklung und Umsetzung von Landstromanlagen am Terminal. Wir gehen davon aus, dass die ersten Schiffe die Landstromanlagen im Jahr 2028 nutzen können. Das ist deutlich früher als die europäischen Vorschriften, die Landstrom für Containerschiffe bis 2030 vorschreiben.

Gemeinsame Ambition

Der Bau von Landstromanlagen passt zu den Zielen von APMT MVII, das nachhaltigste und effizienteste Tor nach Europa zu werden. „Unseren Kunden Landstrom anzubieten, ist der nächste logistische Schritt in unserem globalen Bestreben, die Emissionen im maritimen Sektor zu minimieren“, erklärt Harold Kunst, CEO von APMT MVII. „Diese Zusammenarbeit mit Rotterdam Shore Power ist ein wichtiger Schritt in unserem gemeinsamen Bestreben, den Rotterdamer Hafen zu einem globalen Pionier auf dem Gebiet der Nachhaltigkeit zu machen.“

Rotterdam Shore Power stimmt dieser Botschaft zu. „Mit dieser Zusammenarbeit fügen wir unserem Landstromportfolio ein drittes Tiefseeterminal hinzu“, informieren uns die Direktoren Ina Barge und Tiemo Arkesteijn. „Dies ist ein wichtiger Schritt, um den Hafen von Rotterdam nachhaltig zu machen und die Emissionen zu reduzieren.“

Effektive Methode zur Reduzierung der Schiffsemissionen

„Landstrom ist eine effektive Methode zur Reduzierung der Schiffsemissionen und sorgt außerdem dafür, dass die Schiffe am Kai keinen Lärm machen“, sagt Brigit Gijsbers, stellvertretende Generaldirektorin für Luftfahrt und maritime Angelegenheiten im Ministerium für Infrastruktur und Wasserwirtschaft. „Es ist großartig zu sehen, dass der Hafen von Rotterdam erneut einen bedeutenden Schritt zur Steigerung der Nachhaltigkeit des Hafens unternimmt.“

APMT MVII ist bereits ein CO2-emissionsfreies Terminal mit energieeffizienten und umweltfreundlichen Gebäuden und Bereichen. Die meisten dort verwendeten Geräte tragen zu seinem nachhaltigen Charakter bei, darunter vollelektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGVs). Diese Fahrzeuge, die Container transportieren, werden mit grüner Energie aus Windkraft betrieben und sorgen für minimale Lärmbelästigung.

PB: Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) und Tiemo Arkesteijn (RSP). Foto: Marc Nolte


Shore power for sea-going vessels at APMT MVII from 2028: CO2 reduction of almost 7,000 tonnes annually

APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) will equip its terminal with shore power from 2028. This is a significant step in making the port of Rotterdam sustainable. For this purpose, the company has signed an agreement with Rotterdam Shore Power comprising a partnership between the Port of Rotterdam Authority and Eneco. This means that from 2028, sea-going vessels will be supplied with clean energy while staying in the port.

Connecting the vessels to the power grid at APMT MVII, will reduce CO2 emissions by almost 7,000 tonnes each year. It will also reduce nitrogen and particulate emissions. Vessels will use a total of about 13,000 MWh at the terminal annually.

Years of preparation and partnership preceded signing of the agreement with Rotterdam Shore Power. Together, Rotterdam Shore Power and APMT MVII are defining the further development and implementation of shore power facilities at the terminal. We expect the first vessels to be able to use the shore power facilities in 2028. That is well in advance of the European regulations requiring shore power for container ships by 2030.

Joint ambition

The construction of shore power facilities fits within APMT MVII’s objectives of becoming the most sustainable and efficient gateway to Europe. ‘Offering shore power to our clients is the next logistical step in our global ambition to minimise emissions in the maritime sector,’ states Harold Kunst, CEO of APMT MVII. ‘This collaboration with Rotterdam Shore Power is a significant step in our joint ambition to make the port of Rotterdam a global pioneer in the field of sustainability.’

Rotterdam Shore Power agrees with that message. ‘With this collaboration, we are adding a third deepsea terminal to our shore power portfolio,’ directors Ina Barge and Tiemo Arkesteijn inform us. ‘This is a significant step in making the port of Rotterdam sustainable and reducing emissions.’

Effective way to reduce shipping emissions

‘Shore power is an effective way to reduce shipping emissions and also ensures that ships at the quay do not make noise,’ says Brigit Gijsbers, Deputy Director-General for Aviation and Maritime Affairs at the Ministry of Infrastructure and Water Management. ‘It is great to see that the Port of Rotterdam is once again taking a significant step towards making the port more sustainable.’

APMT MVII is already a CO2 emission-free terminal, with buildings and areas that are energy efficient and environmentally friendly. Most of the equipment used there contributes to its sustainable character, including fully electric Lift Automated Guided Vehicles (L-AGVs). These vehicles, which transport containers, run on green energy generated by wind power and ensure minimum noise pollution.

The port of Rotterdam is a cornerstone of the Dutch and European transport and economic systems. In addition to the significant economic and social value the port holds in the Rotterdam-Rijnmond region, it also benefits the logistics sector and businesses that import and export in the rest of the Netherlands and Europe through employment, added value, revenue and business locations.

The Port of Rotterdam Authority’s core tasks are the sustainable development, management and operation of the port and maintaining the smooth and safe handling of shipping. The aim of the Port of Rotterdam Authority is to strengthen the port’s position as a logistics hub and future-proof industrial complex. In doing so, it’s not size, but rather quality that takes precedence. The Port of Rotterdam Authority takes responsibility for the impact of the activities in the port on the climate and immediate surroundings. The health and safety of current and future generations are an integral consideration in our decision-making, including in our cooperations with businesses.

Facts and figures from the Port of Rotterdam Authority and the port of Rotterdam: Port of Rotterdam Authority: approximately 1,300 employees, revenue approximately €842 million and gross investments €295 million. Port area: 12,500 ha of port area (land and water, of which over 6,000 ha is industrial sites). Length of the port area: over 40 km. Cargo throughput: approximately 439 million tonnes of freight a year. Shipping: approximately 28,000 seagoing vessels and 90,000 inland vessels annually. Employment: approximately 193,000 jobs (directly and indirectly Rotterdam-Rijnmond). Added value: €30.6 billion, 3.2% of the Dutch gross domestic product (GDP). The port of Rotterdam generates over 500,000 jobs and provides an added value of over €60 billion for the Netherlands.

PR: Port of Rotterdam

PB: Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) and Tiemo Arkesteijn (RSP). Photo: Marc Nolte / ©: Port of Rotterdam








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