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Groke Technologies begrüßt Energieeinsparung und Sicherungsleistungen des ersten Windantriebssystem WindWings

PB: Groke Technologies’ advanced situational awareness systems are helping to ensure that the wind-assisted bull carrier Pyxis Ocean remains navigationally safe
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Groke Technologies hat die Energieeinsparungsleistung des weltweit ersten Schiffes begrüßt, das mit dem Windantriebssystem WindWings® von BAR Technologies ausgestattet ist, das laut Charterer Cargill eine Kraftstoffeinsparung von äquivalenten 3 Tonnen pro Tag ermöglicht hat.

(WK-intern) – In einer Pressemitteilung, die letzte Woche veröffentlicht wurde, sagte Cargill Ocean Transportation, eine der weltweit führenden Frachthandelsorganisationen, die rund 650 Schiffe chartert, dass die Leistung der beiden 37,5 m langen WindWings, die auf dem Massengutfrachter Pyxis Ocean von MC Shipping montiert sind, „ermutigend“ sei.

Juha Rokka, CEO von Groke Technologies, dem finnischen Unternehmen, das Kameras zur Lageerkennung an das Schiff geliefert hat, sagte: „Aufgrund der Größe dieser Windsegel der nächsten Generation kann die Sichtlinie von der Brücke beeinträchtigt sein.“ Schiffe mit windunterstütztem Antrieb benötigen neue Lösungen, um sicherzustellen, dass sie SOLAS-konform bleiben.“

Die fortschrittlichen Kamera- und Sensorlösungen von Groke Technologies, die von der Klassifizierungsgesellschaft DNV zugelassen sind, wurden ausgewählt, um die Sichtbarkeit der Wache zu gewährleisten und die Schiffssicherheit zu erhöhen. Die Installation erfolgte auf der COSCO-Werft in China, wobei Pyxis Ocean im August 2023 ihre Jungfernfahrt unternahm.

Am Fockmast wurde ein Kamerasystem mit mehreren Monitoren auf der Brücke montiert, um den Wachleuten einen ungehinderten Blick auf das Schiff und die Umgebung zu ermöglichen.

BAR Technologies und Cargill schätzen die jährliche durchschnittliche Einsparung von drei Tonnen Kraftstoff pro Tag (entspricht einer Reduzierung der CO2e-Emissionen von der Quelle bis zum Nachlauf um 11,2/t/Tag).

Jonas Bergring, Chief Commercial Officer von Groke Technologies, sagte: „Wir haben das Schiff aufmerksam verfolgt und die Besatzung auf dem Weg unterstützt. Der Erfolg dieses Schiffes zeigt das Potenzial des windunterstützten Antriebs bei der Erfüllung der Emissionsreduktionsziele der IMO. Dank der von uns entwickelten Situationsbewusstseinstechnologie können sie nun auch navigatorisch sicher und konform bleiben.“

Das Groke Pro-System des finnischen Unternehmens bietet Wachleuten durch die Kombination von Kameras, Radar und AIS eine unvergleichliche Sicht und Wahrnehmung der Schiffsumgebung. Die bahnbrechende Technologie verschafft den Wachleuten eine bessere Sicht und ermöglicht es ihnen, Navigationsgefahren und Objekte in Echtzeit zu erkennen, selbst bei Nachteinsätzen oder anderen Situationen mit schlechter Sicht wie Nebel oder starkem Regen.

Daten von Sensoren und Kameras sind über ein gut lesbares visuelles Display verfügbar. Das einfach zu installierende System beinhaltet außerdem ein Risikoanalysetool zur Erkennung möglicher Kollisionsverläufe.


GROKE TECHNOLOGIES WELCOMES ENERGY SAVING AND SAFETY PERFORMANCE OF FIRST WINDWINGS SHIP

Groke Technologies has welcomed the energy saving performance of the world’s first vessel fitted with BAR Technologies’ wind propulsion system WindWings®, which charterer Cargill said has achieved equivalent fuel savings of 3t per day.

In a news release issued last week, Cargill Ocean Transportation, one of the world’s foremost freight-trading organisations, chartering around 650 vessels, said the performance of the two 37.5m WindWings fitted to MC Shipping’s bulker Pyxis Ocean “is encouraging”.

Juha Rokka, CEO of Groke Technologies, the Finnish company which supplied situational awareness cameras to the vessel, said: “Due to the size of these next generation wind sails, line of sight from the bridge may be affected. Vessels with wind assisted propulsion do need new solutions to ensure they remain SOLAS compliant.”

Groke Technologies’ advanced camera and sensor solutions, approved by classification society DNV, were selected to provide watchkeeping visibility and enhance vessel safety. Installation took place at the COSCO shipyard in China, with Pyxis Ocean making her inaugural voyage in August 2023.

A camera system was mounted on the foremast with multiple monitors on the bridge to provide watchkeepers with an unobscured view of the ship and the surrounding area.

BAR Technologies and Cargill estimate an annual average savings of three tonnes of fuel reductions per day (equating to 11.2/t/day CO2e well-to-wake emissions reductions).

Jonas Bergring, Groke Technologies’ Chief Commercial Officer said: “We have been following the vessel closely and supporting the crew along the way. The success of this vessel shows the potential of wind assisted propulsion in meeting IMO emissions reduction targets. The situational awareness technology we have developed means they can now also remain navigationally safe and compliant.”

The Finnish company’s Groke Pro system gives watchkeepers an unrivalled view and awareness of the vessel surroundings, combining cameras, Radar and AIS. The pioneering technology gives greater visibility to watchkeepers allowing them to detect any navigational hazards and objects in real time, even during night-time operations or other low-visibility situations such as fog or heavy rain.

Data from sensors and cameras are available via one easy-to-read visual display. The simple-to-install system also includes a risk analysis tool to detect potential collision courses.

About Groke Technologies  

Established in 2019, Turku-based Groke Technologies was founded by former innovators within the Ship Intelligence unit at Rolls Royce Marine, renowned for pioneering the development of autonomous navigation technology.

In 2021, the company partnered with Japan’s Mitsubishi Corporation to jointly develop and commercialise vessel awareness and monitoring technology. The Groke Pro Situational Awareness System was introduced to the Japanese market in 2022, after more than two years extensive research and development.

Groke Technologies is now helping a number of shipowners make their operations safer as they make the digital transition. 

For more details please visit: www.groke-tech.com

About BAR Technologies:

With an impressive heritage, having originally spun out from the former British, America’s Cup Team, BAR Tech provide a wide range of design and engineering consultancy services with a focus on 4 key sectors: Workboats and Commercial Vessels, Shipping, Special Projects and Leisure Marine and Yachts.

BAR Technologies offer a cohesive team of world lead naval architects and optimisation specialists; fluid dynamists; mechanical, structural and composite engineers; control strategy and system specialists; they offer data and simulation engineers with access to the latest commercial knowledge, using bespoke in-house design tools.

For more details please visit: https://www.bartechnologies.uk/

PM: Groke Technologies

PB: Groke Technologies’ advanced situational awareness systems are helping to ensure that the wind-assisted bull carrier Pyxis Ocean remains navigationally safe / ©: Groke Technologies








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