Werbung ULSTEIN baut ein Spezial-Schwerlastschiff für die Installation von Offshore-Windfundamenten Offshore Produkte Techniken-Windkraft Windenergie Windparks Wirtschaft 23. Februar 2022 Hinweis: Die Bildrechte zu den Beitragsfotos finden Sie am Ende des Artikels Es besteht ein Mangel an spezialisierten Schwerlastschiffen, die benötigt werden, um die wachsende Zahl größerer Windkraftanlagen der nächsten Generation zu installieren. (WK-intern) – Dies gefährdet die Realisierung von Offshore-Windparks. Die bewährten, handelsüblichen Konstruktionen von Schwerlastschiffen von Ulstein können dazu beitragen, die Fundamentinstallationslücke zu schließen. Die rechtzeitige Realisierung von Offshore-Windparks, die sich derzeit in der Pipeline befinden, ist nach 2025 gefährdet, da mehrere Marktanalysten einen Mangel an spezialisierten Schwergutschiffen prognostizieren, die für die Installation der zunehmenden Zahl größerer Windturbinen der nächsten Generation benötigt werden. Ulstein Design & Solutions B.V. ist ein Marktführer im Bereich Heavy-Lift-Design. Das Unternehmen bietet Entwicklern, Betreibern und Auftragnehmern eine ausgereifte und bewährte Lösung. Das ULSTEIN HX118-Design ist die dritte Weiterentwicklung des erfolgreichen und legendären ULSTEIN SOC 5000-Designs, von dem derzeit mehrere Schiffe in Betrieb oder im Bau sind, darunter die „Aegir“ von Heerema und die „Seven Borealis“ von Subsea 7. INSTALLATION VESSEL SHORTAGE: MARKET LEADER READY TO FILL THE GAP IN OFFSHORE WIND There is a shortage of specialised heavy lift vessels needed to install the increasing number of larger, next generation wind turbines. This jeopardises the offshore wind farm realisations. The proven, off-the-shelf heavy lift vessel designs from Ulstein can help to close the foundation installation gap. The timely realisation of offshore wind farms that are currently in the pipeline is in jeopardy after 2025, as multiple market analysts project a shortage of specialised heavy-lift vessels needed to install the increasing number of larger, next-generation wind turbines. Ulstein Design & Solutions B.V. is a market leader in heavy-lift design. The company offers developers, operators and contractors a fully developed and proven solution. HX118 heavy lift vessel design for offshore wind foundation installation The ULSTEIN HX118 design is the third evolution of the successful and iconic ULSTEIN SOC 5000 design, of which several vessels are currently in operation or under construction, including Heerema’s ‘Aegir’ and Subsea 7’s ‘Seven Borealis’. “We worked 4 years on the development of this design, using our unique ‘ULSTEIN Blended DesignTM‘ methodology, CFD simulations, and knowledge gained from the ALFA LIFT design and Aegir conversion”, says Ko Stroo, lead naval architect/product manager in Ulstein Design & Solutions B.V. “Combining our vast track record in heavy lift vessels with business case analysis and latest installation technologies resulted in what basically is the Mk3 version of our SOC 5000 design.” „Get delivery in 2025“ “Moreover, we have already received favourable pricings on this HLV design from multiple yards worldwide”, adds managing director Edwin van Leeuwen. “So, all ingredients are available to the industry to push the button, get into a yard contract and get delivery in 2025.” Three-in-one: High lifting capacity, large deck and green power solutions Developed to efficiently handle the next generation foundations, monopiles as well as jackets, the design features a 5,000mt main crane with large lifting heights and a large, strong open deck. Methanol powered generators, an optimised hull design and smart integration of battery systems ensure low emissions during operations and when in port. PR: ULSTEIN PB: ‚Aegir‘, ULSTEIN SOC5000 Mk1 design , photo courtesy HMC Weitere Beiträge:Hochschule Bremen: Was muss bei der Planung von Offshore Windparks in der Nordsee beachtet werden?Damit man das Balsaholz aus Rotorblättern zurückgewinnen und wiederverwerten kannABO Energy (vormals ABO Wind) erhält imug-Auszeichnung für Nachhaltigkeit und ESG-Management