Werbung Windkraft als die aktuell skalierbarste Lösung für die Schifffahrt Offshore Ökologie Technik 9. Dezember 2025 Hinweis: Die Bildrechte zu den Beitragsfotos finden Sie am Ende des Artikels bound4blue erhält 44 Millionen US-Dollar von Investoren, die Windkraft als die aktuell skalierbarste Lösung für die Schifffahrt zur Reduzierung von Kraftstoffverbrauch und Emissionen sehen. (WK-intern) – Das strategische Kapital von Schifffahrts- und Klimainvestoren unterstreicht einen wachsenden Branchenkonsens: Windantriebssysteme (insbesondere Saugsegel) etablieren sich als führender Weg zur sofortigen, skalierbaren und kostensparenden Dekarbonisierung der globalen Flotte. Saugsegel wandeln Wind in nutzbaren Schub um, der einen Teil der Schiffsmotorleistung ersetzt und so Kraftstoffverbrauch und CO₂-Kosten senkt. Unabhängig verifizierte Ergebnisse zeigen, dass die Saugsegel von bound4blue auf Schiffen zu Kraftstoff- und Emissionseinsparungen von bis zu 40 % geführt haben. Zu den Reedereien, die sich für die eSAIL®-Saugsegellösung von bound4blue entschieden haben, gehören Maersk Tankers, Eastern Pacific Shipping, Odfjell, Klaveness Combination Carriers und BW Epic Kosan. BARCELONA / SINGAPUR – bound4blue, ein weltweit führender Anbieter von Windantriebssystemen, hat eine Finanzierungsrunde über 44 Millionen US-Dollar abgeschlossen. Zu den Investoren zählen führende Schifffahrtsunternehmen, Reederfamilien, klimaorientierte Investoren und staatliche Geldgeber. Die Runde wurde von OCTAVE Capital, einer Investmentplattform des großen Reeders IMC, und Katapult Ocean angeführt. Neben den bestehenden Investoren Shift4Good, GTT Strategic Ventures, KAI Capital und CDTI (Innvierte SICC), die ihr Engagement für das Unternehmen verstärkten, beteiligten sich auch neue Investoren wie Motion Ventures, das Family Office Odfjell und der ReOcean Fund – angeführt von der Stiftung Fürst Albert II. von Monaco und Monaco Asset Management. Die Runde vereint neue Investoren wie Motion Ventures, das Family Office Odfjell und den ReOcean Fund – unter der Führung der Stiftung Fürst Albert II. von Monaco und Monaco Asset Management. Die bestehenden Investoren verstärkten ihr Engagement für das Unternehmen. „Diese Finanzierungsrunde markiert eine neue Phase für bound4blue. In den vorherigen Phasen lag der Fokus auf der Erprobung der Technologie und der Validierung ihrer Wirkung. Das neue Kapital stärkt nun die langfristige Unterstützung unserer Investoren, die die Schifffahrt verstehen und unsere industrielle Vision sowie die Bedeutung dieser Technologie für die gesamte Flotte teilen“, so José Miguel Bermúdez, CEO und Mitgründer von bound4blue. „Diese Finanzierung ermöglicht es uns, unsere Kapazitäten auszubauen, unser Wachstum zu beschleunigen und neue Entwicklungen voranzutreiben, die sowohl die Technologie als auch unsere Dienstleistungen auf die nächste Stufe heben werden. Sie bestätigt, dass bound4blue auf einem soliden Fundament steht und für einen nachhaltigen globalen Einsatz positioniert ist“, fügte er hinzu. Die Investition unterstreicht einen wachsenden Branchenkonsens: Saugsegel etablieren sich als führender Weg zu einer sofortigen und skalierbaren Dekarbonisierung der globalen Flotte mit kommerziellen Vorteilen. Die neue Finanzierung wird die Industrialisierung von Saugsegeln bei bound4blue beschleunigen und die Forschung und Entwicklung intensivieren, um das bestehende kommerzielle Angebot weiter auszubauen. Das Unternehmen reagiert auf die gestiegene Marktnachfrage mit dem Ausbau seiner Produktionskapazitäten, um jährlich Hunderte von Saugsegeln liefern zu können. Betriebsdaten bestätigen weiterhin die weitreichenden Auswirkungen der Systeme von bound4blue auf verschiedene Flotten. Das Unternehmen hat seine Technologie bereits auf sieben Schiffen installiert, zwölf weitere Schiffe sind bestellt – insgesamt mehr als fünfzig Saugsegel. Zu den Kunden zählen führende Reedereien wie Maersk Tankers, Eastern Pacific Shipping, Odfjell, Klaveness Combination Carriers und BW Epic Kosan. Dies stärkt die Position von bound4blue als bevorzugter Partner für zukunftsorientierte Unternehmen der Branche. Bis 2027 erwartet das Unternehmen jährliche CO₂-Einsparungen von über 400.000 Tonnen. Zwischen 2024 und 2027 sollen insgesamt über 570.000 Tonnen vermieden werden – das entspricht der jährlichen Stilllegung von rund 87.000 Pkw, der Pflanzung von über 18 Millionen Bäumen oder dem Verzicht auf über 250.000 Transatlantikflüge. Dies wird durch parallele Produktionslinien in Spanien und China realisiert, was einen höheren Produktionsdurchsatz, eine stärkere Resilienz der Lieferkette und schnellere Lieferzeiten ermöglicht. May Liew, CEO von OCTAVE Capital, erklärte: „Wir haben in bound4blue investiert, weil sich Windantriebssysteme von einer vielversprechenden Innovation zu einer bewährten, skalierbaren Klimainfrastruktur entwickelt haben. Für die Schifffahrt, wo der langfristige Übergang zu alternativen Kraftstoffen weiterhin entscheidend ist, die breite Anwendung aber noch Jahre dauern wird, bietet diese Technologie die dringend benötigten, realen und unmittelbaren CO₂-Emissionsreduktionen. Da bound4blue die Produktion in Europa und Asien industrialisiert, ist das Team bestens aufgestellt, um weltweit führend in diesem Bereich zu sein. Als wirkungsorientierter Investor mit Interesse an der Dekarbonisierung schwer zu dekarbonisierender Sektoren sind wir überzeugt, dass bound4blue eine entscheidende Rolle bei der Beschleunigung der Energiewende in der Schifffahrt spielen und vom ersten Tag an messbare CO₂-Einsparungen erzielen wird.“ Jonas Skattum Svegaarden, CEO von Katapult Ocean, fügte hinzu: „Nachdem wir jahrelang nach der richtigen Gelegenheit in diesem Bereich gesucht hatten, haben wir uns entschlossen, in bound4blue zu investieren, da sich der Windantrieb eindeutig von einem experimentellen Konzept zu einem bankfähigen Instrument zur Dekarbonisierung entwickelt hat, und insbesondere bound4blue hat bewiesen, dass es dazu in der Lage ist.“ bound4blue lands US$44M from investors eyeing wind power as maritime’s most scalable solution for fuel and emission cuts today The strategic capital from shipping and climate investors underscores a growing industry consensus: wind propulsion systems (and suction sails in particular) are emerging as the leading pathway for immediate, scalable and cost-saving decarbonisation across global fleet. Suction sails convert wind into usable thrust that replaces part of a ship’s engine power, cutting fuel use and carbon costs. Independently verified results show bound4blue’s suction sails on vessels have resulted in voyages tracking fuel and emission savings of up to 40%. Maersk Tankers, Eastern Pacific Shipping, Odfjell, Klaveness Combination Carriers and BW Epic Kosan are among the shipowners who have chosen bound4blue’s eSAIL® suction sails solution. BARCELONA / SINGAPORE, 9 DEC 2025 – bound4blue, a global leader in wind propulsion systems, has closed a US$44 million funding round backed by leading maritime corporates, ship owning families, climate-focused investors and government capital. The round was led by OCTAVE Capital, an investment platform affiliated with major shipowner: IMC, and Katapult Ocean. The round brings together new investors including Motion Ventures, Odfjell family office and ReOcean Fund – led by the Prince Albert II of Monaco Foundation and Monaco Asset Management – alongside existing investors Shift4Good, GTT Strategic Ventures, KAI Capital and CDTI (Innvierte SICC), who strengthened their commitment to the company. “This round signals a new phase for bound4blue. Earlier stages focused on proving the technology and validating its impact; now this new capital reinforces the long-term backing we already have from investors who understand shipping and share our industrial vision and the role this technology will play across the fleet,” said José Miguel Bermúdez, CEO & Co-Founder of bound4blue. “This funding enables us to expand capacity, accelerate our growth roadmap and advance new developments that will elevate both the technology and our services to the next level. It confirms that bound4blue is built on solid foundations and positioned for sustained global deployment,” he added. The investment underscores a growing industry consensus: suction sails are emerging as the leading pathway for immediate, scalable decarbonisation across the global fleet with commercial gains. The new funding will accelerate bound4blue’s shift into full industrialisation of suction sails and support efforts to deepen R&D as the company looks to grow beyond existing commercial offerings. The company is also responding to increased market demand by expanding manufacturing capacity to supply hundreds of suction sails annually. Operational data continues to confirm the scale of impact bound4blue’s systems have had across several fleets. The company has already installed its technology on seven vessels, with a further twelve ships in the orderbook – representing more than fifty sails in total. These projects span leading owners such as Maersk Tankers, Eastern Pacific Shipping, Odfjell, Klaveness Combination Carriers and BW Epic Kosan, reinforcing bound4blue’s position as a preferred partner for forward-thinking players across the sector. By 2027, the company is expected to deliver annual CO₂ savings of more than 400,000 tons, with over 570,000 tons avoided in total between 2024 and 2027 – the equivalent of removing around 87,000 passenger cars from the road each year, planting more than 18 million trees, or avoiding over 250,000 transatlantic flights. This will be done through parallel production lines in Spain and China, enabling higher production throughput, stronger supply-chain resilience and faster delivery schedules. May Liew, Chief Executive Officer at OCTAVE Capital said: “We invested in bound4blue because wind propulsion systems have moved from promising innovation to proven, scalable climate infrastructure. For the maritime sector, where long-dated fuel transitions remain critical but still years from wide-scale adoption, this technology provides the real and immediate carbon emissions reductions needed right now. With bound4blue industrialising production across both Europe and Asia, the team is well positioned it to lead the category worldwide. As an impact-driven investor with an interest in decarbonising hard-to-abate sectors, we believe bound4blue will play a critical role in accelerating shipping’s transition while delivering measurable carbon savings from day one.” Jonas Skattum Svegaarden, CEO at Katapult Ocean, added: “After years of looking for the right opportunity in this space, we were driven to invest in bound4blue as wind propulsion has clearly shifted from experimental concept to bankable decarbonisation tool, and bound4blue in particular has proven it can deliver meaningful, verifiable fuel and emissions reductions at a category-defining pace. As the team scales into Asia and deepens partnerships with leading shipowners, we’re confident that their combination of technical performance, commercial traction, and global supply chain ambition will make bound4blue a cornerstone solution in the transition to a cleaner, more resilient ocean economy.” By generating additional thrust from wind power, bound4blue’s suction sails ‘eSAILs®’ reduce engine loads and fuel consumption, cutting vessel operating costs (with double digit savings) and CO₂ emissions. This greatly improves regulatory performance under frameworks like CII, EEXI/EEDI, FuelEU Maritime and EU ETS. Independently verified results demonstrate consistent, tangible impact in service. On Ville de Bordeaux, third-party assessments reported daily fuel savings of 1.7 tonnes, with peaks reaching 5.4 tonnes. Separately, on Odfjell’s Bow Olympus, the system delivered average fuel-saving of 15-20%, with voyage-leg peaks of up to 40% reductions during its first transatlantic voyage. Verified under full operational conditions, bound4blue’s suction sails are delivering real savings today on vessels trading globally. The maritime industry is entering what many describe as the “retrofit decade”, with tens of thousands of vessels requiring efficiency upgrades before 2030. Unlike alternative fuels, which face long timelines for global availability, engine compatibility and bunkering infrastructure, suction sails can be installed today, on today’s ships, operated by today’s crews. The technology is also increasingly being incorporated into newbuild designs, where it offers an additional long-term lever to reduce fuel consumption and carbon exposure from day one. This positions bound4blue to support both the large retrofit wave already underway and the growing number of newbuild projects integrating wind propulsion from the outset. About bound4blue: bound4blue develops automated wind-assisted propulsion systems as a turnkey solution for all shipowners and shipping companies seeking to reduce fuel costs and polluting emissions. bound4blue’s eSAIL® system is a validated solution for saving fuel and emissions, completely autonomous, with low maintenance and easy installation onboard, being the most cost-efficient wind propulsion technology today. It is suitable for Tankers, Bulkers, Ro-Ros, Cruise vessels, Ferries, Gas Carriers, and General Cargo vessels, regardless of their size or age. The company, founded in 2014 with a vocation clearly focused on the renewable energy sector in the maritime field, has its headquarters in Cantabria (Spain) and offices in Barcelona and Singapore. Since completing its first installation in 2021, the company has deployed its eSAIL® system on seven ships, with 12 more in its order book, representing more than 50 eSAILs®. Its growing client portfolio includes industry leaders such as Eastern Pacific Shipping, Maersk Tankers, Marubeni Corporation, Klaveness Combination Carriers and Louis Dreyfus Company, among others. For more, visit: www.bound4blue.com About OCTAVE Capital: OCTAVE Capital is a Singapore-based impact investment firm committed to delivering meaningful social and environmental outcomes through mission-aligned capital. Backed by TPC (Tsao Pao Chee), a purpose-led family enterprise, OCTAVE Capital builds on a legacy of maritime innovation and sustainable ocean development. The firm invests in regenerative solutions that strengthen a well-being economy and deploys catalytic capital to unlock systemic change across Asia and globally. Learn more at www.octavecapital.co About Katapult Ocean: Katapult Ocean is a Norway-based impact investment fund dedicated to scaling startups that restore and protect the health of the ocean while building resilient, sustainable ocean economies. Far and away, Katapult Ocean is one of the most active bluetech VCs in the world. Katapult Ocean invests in early and growth stage companies delivering transformative solutions in areas such as sustainable shipping, ocean energy, circular materials, blue food, and coastal resilience. By combining catalytic capital with hands-on accelerator support and a deep global network across industry, science, and policy, Katapult Ocean helps founders drive measurable climate and biodiversity outcomes alongside strong financial returns. Learn more at https://katapult.vc/ocean/ PR: Blue-C Press Office PB: eSAILs installation on Bow Olympus, owned by Odfjell Weitere Beiträge:Salzgitter AG liefern 44.150 t Stahl für Offshore Windpark Baltic IISwitches für Automatisierungsanwendungen in rauen UmgebungsbedingungenTÜV NORD bietet Seminare für Drohnenführerschein an